знайди книгу для душі...
Всеволод Нестайко
ОДИНИЦЯ З ОБМАНОМ
Давайте знайомитися
Ранок.
П'ять хвилин тому почався урок.
У коридорах порожньо й тихо.
Та ось хряскають вхідні двері. Спершу лунко — у вестибюлі,— потім глухіше — по коридору — дріботять швидкі кроки: якийсь неборака запізнився.
Прочинились у кінці коридора двері якогось класу, і тоненький винуватий голосок жалібно писнув: «Можна?»
Щось докірливо каже з класу вчителька.
Двері зачиняються.
І знову нікого.
День почався.
Порожньо й тихо в коридорах.
Тільки шкільний кіт Сократ, весь у крейді й чорнильних плямах, виходить з-за рогу й поважно йде самісінькою серединою коридора. Він користується нагодою. Він добре знає, що, коли продзвонять на перерву, доведеться йому, задерши хвоста, чимдуж чкур-ляти звідси й "потім усю перерву гасати по школі, у уникаючи палких проявів дружби любителів природи. Сократ іде й меланхолійно позирає на двері класів.
Усі двері однаковісінькі, лише на одних табличка з написом «І клас», на інших — «X клас». І за одними дверима клаповухі першокласники, від старанності висолопивши язики, глибокодумно виводять у зошитах кружечки й палички. А за іншими — вусаті десятикласники грають у «морський бій» з підмальованими десятикласницями (поки хлоп'якуватий практикант-учитель з наївними очима списує всю дошку хитромудрими формулами).
Але нас з вами не цікавлять ні ті, ні інші.
Обережненько, навшпиньочках ходімте за котом Сократом до дверей, на яких висить табличка з написом «ІV-Б клас». Табличка перекособочена, з відбитим ріжком, але напис видно добре.
Підійшли. Прислухалися.
За дверима тихо.
Жодного звуку.
Як то кажуть, — анічичирк!..
Може, там нікого нема?
Може, клас порожній?
Прочиняємо нищечком двері.
Зазираємо одним оком…
Є!.. Всі на місці!
Сидять гарненько. Обличчя зосереджені, серйозні. Ні тобі усмішки, ні тобі витівки якоїсь. Не діти, а янголи.
Що таке?.. Може, ми не туди потрапили?.. Хіба про таких напишеш повість? Може, ходімте до іншого класу?.. Пошукаємо справжніх живих учнів?..
Та ні, стривайте!.. ·
От учителька Ліна Митрофанівна, що статечно походжає по класу, раптом подає голос:
— Спасокукоцький! Ану не зазирай до Трав'янко!
«Ага! — догадуємося ми. — Контрольна!»
Тепер ясно, чому такий порядок.
Ліна Митрофанівна суворо супить брови і орлиним поглядом роззирається навкруги — пильно стежить, щоб ніхто ні в кого не списував.
Але де це бачено в світі, щоб на контрольній ніхто ні в кого не списав?..
От із третьої партії на підлогу падає промокашка. Але з третьої парти ніхто за нею не нахиляється. За нею нахиляються з четвертої парти.
Ліна Митрофанівна робить рвучкий рух:
— Га? Що таке?!.
— У мене промокашка впала, — невинно кліпають очима з четвертої парти.
Ліна Митрофанівна не бачила, з якої партії впала промокашка, — і все в порядку!..
— Мій четвертий «Б» — неможливий! — часто каже Ліна Митрофанівна.
— Мій четвертий «Б» — найкращий! — так само часто каже Ліна Митрофанівна.
— Мій четвертий «Б» доведе мене до інфаркту! — каже Ліна Митрофанівна.
— Мій четвертий «Б» тільки й тримає мене на світі! — каже та ж сама Ліна Митрофанівна.
То коли ж вона каже правду?
Хто ж вони такі — от і чотирнадцять хлопчиків і десять дівчаток, що мовчки схилилися зараз над зошитами?
Гарні вони чи погані?
Давайте-но ближче познайомимося з ними!
З кого почнемо?
Ну, хоча б з отих двох, що сидять за першою партою в середньому ряду перед самісіньким столом Ліни Митрофанівни…
Спасокукоцький і Кукуєвицький
Обидва вони маленькі, кругловиді, клаповухі і кирпаті.
Тільки той, що в нього на носі руденька блямбочка, — то Спасокукоцький.
А той, що в нього щербатий зуб, — то Кукуєвицький.
Спасокукоцького звати Лесик.
Кукуєвицького звати Стасик.
Понад усе на світі Спасокукоцький любить цукерки «Тузик».
Кукуєвицький понад усе на світі любить цукерки «Білочка».
Але, якщо нема «Тузика» й нема «Білочки», вони гризуть усе, що є: «Золотий ключик», «Еру», «Киць-киць», «Морські камінці», «Бджілку», «Корівку» і навіть тверді, хоч об дорогу кидай, «Козинаки».