знайди книгу для душі...
— Яка ж у вас система? — спитав хтось.
— Може, розповісте? — попросив Янкель.
— У мене така система: я сам проводжу з вихованцями години їхнього дозвілля, читаю їм уголос, граю…
У натовпі хлопців хтось хихикнув.
— Цікаво, — сказав Янкель. — Що ж, ви сьогодні й приступите до виховної роботи?
— Так, я думаю.
«Племінник свого дядька» понишпорив у портфелі і витягнув якусь книжку.
— Зараз я прочитаю вам щось цікаве, — сказав він. — Я добре читаю; закінчив, між іншим, декламаційні курси…
— Давайте читайте, — перебив Льонька Пантелєєв.
Айвазовський поклав книгу на стіл.
— Що це? — запитав Янкель і, глянувши на заголовок, голосно розреготався.
— «Крокодил» Корнія Чуковського, — прочитав він. — Спритно!
Клас затремтів од сміху.
Вихователь здивовано оглянув хлопців, які нестримно реготали, і спитав:
— Чого ви смієтеся? Це дуже цікава книжка.
— Гаразд, читайте! — знову закричав Пантелєєв. Айвазовський підвівся, поставив ногу на лаву парти і, закинувши голову, почав:
Жив-був крокодил, Він по Невському ходив, Цигарки собі курив, По-турецьки говорив… Кр-ро-кодил, Кррро-кодил, Крррокодилович…
Він читав ці дитячі гумористичні вірші з таким пафосом, так ревів, вимовляючи слово «крокодил», що слухати без сміху не можна було. Хлопці заливалися.
Айвазовський ображено згорнув книжку.
— Що смішного? — сказав він голосом, який затремтів від образи. — Ви нерозумні хлопчаки і нічого не тямите в поезії.
— Давай читай! — кричали хлопці. — Читайте, Сергію Петровичу!
Похмурившись трохи, вихователь перегорнув сторінку й читав далі. І щоразу, коли він декламував: «Кр-ро-ко-дил, кррро-кодил, крррокодилович», шибки в класі тремтіли від нестримного, буйного, істеричного сміху.
Коли він закінчив, Японець вискочив на парту й промовив:
— Увага! Традиції і звичаї Уліганської республіки зокрема і всієї Шкіди в цілому вимагають, щоб кожному новому шкідцеві або халдеєві давали прізвисько. Цей пово-спечений халдей не є винятком і жде свого бойового хрещення. Думаю, що ім'я Крокодил найбільше підійде до нього.
— Браво! — закричали хлопці і нагородили Япончика оплесками.
Потім кожен вважав за свій обов'язок підійти до Айвазовського, поплескати його по плечу й сказати:
— Поздоровляю, Крокодиле Крокодиловичу.
Вихователь сидів, розгублено розглядаючи обличчя, що з усіх боків обліпили його. Він не знав, що робити, або ж просто не зумів виявити свій прекрасний виховательський досвід.
Так почалася педагогічна кар'єра Крокодила Крокодиловича Айвазовського, племінника свого дядька — великого морського пейзажиста Айвазовського. З перших же днів він втратив у вихованців авторитет…
— Барахло, — сказали шкідці.
Перший урок малювання відбувся на другий день у четвертому відділенні. Крокодил увійшов до класу і, пройшовши до вчительського стола, поставив на нього карельської берези скриньку з олівцями та вилитий з гіпсу зрізаний конус.
Коли він увійшов, у класі чоловік п'ять встало, всі інші надумали випробувати ставлення нового педагога до дисципліни й залишилися сидіти. Крокодил нікому зауваження не зробив, а, виклавши із скриньки купу різнокаліберних недогризків олівців, сказав:
— Візьміть собі по олівцю.
Кожен підійшов до стола і вибрав недогризок, який довший і кращий. На столі лишилося ще штук двадцять п'ять.
Япончик, відчуваючи пожадливу любов до канцелярських предметів — олівців, пер, паперу, — підморгнув Янкелю і, зітхнувши, прошепотів:
— Смаковито. Га?
— Т-так, — підтакнув Черних, жадібно оглянувши купу олівців.
— Приготуйте папір, — скомандував викладач.
— Нове діло, — обурився Горобець. — Що ми, свій папір псуватимемо, чи як?
— Факт, — підтримав Пантелєєв. — Тягніть з халдейської, — там цього добра досить.
— Справді? — спитав Крокодил. — У вас такий порядок?
— А як же інакше.
Крокодил пішов у канцелярію.
Не встигли зачинитися двері, як Японець, Янкель, а за ними й усі інші кинулися до стола.
За секунду від купи олівців на столі лишилася жалюгідна купка — п'ять-шість найгірших олівців, які рвали напір.
Повернувшись із папером, Крокодил не помітив крадіжки. Він роздав папір і, поставивши на верх класної дошки зрізаний конус, запропонував вихованцям намалювати його.
Ті, що мали нахил до образотворчого мистецтва, взялися малювати, інші, вийнявши з парт книжки, заглибились у читання.