знайди книгу для душі...
Або:
Або:
Велика кількість зауважень у «Літописі» примусила задуматися педагогічну раду школи, зокрема й самого Вікмиксора. Треба було знайти щось таке, що відвернуло б вихованців од бешкетування й допомогло їм вийти з безкінечного п'ятого розряду.
І Вікмиксор придумав.
Одного разу під час вечері він заявив:
— Хлопці… Досі у нас були тільки погані зауваження… Тепер ми запроваджуємо й добрі зауваження… кожний наш гарний вчинок буде записано в «Літопис». Плюс на мінус дорівнює нулю… Добре зауваження знищує погане.
Шкіда раділа, але недовго.
Незабаром виявилося, що гарний вчинок — визначення неясне.
Того ж дня Офенбах, який півроку не брав до рук підручника географії, визубрив напам'ять вісімнадцять сторінок «Європейської Росії».
Доброго зауваження він не дістав, бо виявилося, що вчити уроки — річ гарна, але не видатна, вчитись і без зауважень треба. Всі запопали духом, а Офенбах, не маючи сил простити собі зробленої дурниці, озлився й побив Крокодила.
Тоді Вікмиксор знайшов вихід.
— Вчинком, який заслуговує доброго зауваження, — сказав він, — вважатиметься кожна добровільна робота по самообслуговуванню — миття і підмітання підлог, пиляння дров та інше.
Шкіда взялася за швабри, пилки й мокрі ганчірки, взялася «загрібати» добрі зауваження.
Вихователі записували зауваження часто без перевірки. Це навело хитромудрого й винахідливого Янкеля на ідею.
Одного разу він підійшов до Крокодила і сказав:
— Запишіть мені зауваження — я вбиральню помив. Айвазовський одразу пішов до канцелярії і записав: «Черних добровільно вимив убиральню».
Янкелеві це сподобалося. За півгодини він знову підійшов до Крокодила.
— Запишіть — я верхній зал підмів.
Крокодил недовірливо глянув на вихованця, але все-таки пішов записувати. Янкель, у якого був десяток поганих зауважень, знахабнів.
— Я й нижній зал підмів! — крикнув він навздогін Айвазовському. — Запишіть окремо.
Монополізувати винахід Янкелеві не пощастило. Незабаром уся Шкіда насіла на Крокодила. За день він записував до п'ятдесяти штук добрих зауважень.
Шкіда вибралася з п'ятого розряду і вже подумувала пробиратися до першого, коли Вікмиксор, помітивши зловживання з Крокодилом, заборонив вихователеві записувати будь кому «плюсові» зауваження.
На цей час припадає і поява «індульгенцій».
Обпльований Крокодил, якого завжди били, дійшов до останнього ступеня падіння. Коли його били, він просив, благав, щоб його не били, просив вибачення…
— Вибачаюся, — казав він вихованцеві, який з гумористичних мотивів наступав йому на ногу.
Тримався він лагідно й погані зауваження записував лише в крайніх випадках. Тоді Єошка вигадав таке.
— Ми знаємо, — сказав він, — що записувати погані зауважений вам наказує Вікмиксор, інакше ви б не халдейничали, побоялися б…
— Так, це правда, я змушений записувати, — погодився Айвазовський.
— А тому, — заявив Японець, — я пропоную таке: за кожне своє зауваження ви видаватимете нам папірець, індульгенцію, пред'явник якої може в будь-яку мить вас побити без ніякого заперечення з вашого боку.
Крокодил, який не смів і пікнути в присутності Купця, беззаперечно погодився.
Кожного разу, записавши зауваження, він видавав вихованцеві, якого записував, папірець такого змісту:
ІНДУЛЬГЕНЦІЯ
Пред'явник цього має право побити мене в будь-який день і годину, коли я вільний і не в канцелярії.
Текст і форму індульгенції склав Японець. Він же перший одержав індульгенцію, але бити Крокодила не став і папірець сховав.
Айвазовський зайшов у клас.
— До вас є справа, — заявив Японець.
— Яка справа? — спитав Крокодил, сідаючи на своє місце.
Японець підійшов до нього, вийняв з кишені пачку папірців і, полічивши їх, поклав на стіл.
— Двадцять вісім штук, сер, — сказав він.
— Що це? — прошепотів Крокодил, пополотнівши.
— Індульгенції, любий друже, індульгенції, — відповів Японець. — Ану, підставляй спину.
Педагог, не сказавши ні слова, тоскно подивився на Купця і нагнув спину. Під дружний регіт класу Японець відшмагав двадцять вісім ударів.
За ним вийшов Циган.
— У мене менше, — сказав він, — двадцять шість штучок тільки.