знайди книгу для душі...
Ну-у...— знову иевизначеио протяг Половинка,
А...— Петякантроп знову злодійкувато озирнувся і стишив голос.— А трудове виховання є? Працюват і хома примушують?
Ну-у... Ну я піду... а то мені треба...— позадкував Половинка.
258
.— Та йди, авжеж... Ми ж розуміє о, раз треба Іди, звичайно,— Петякантроп був такий добрий, хоч до рани прикладай. Наче то ие він товк зовсім недавно Половинку, вигукуючи дике «У-а-а1»
Може, тобі щось треба... Допомогти абощо,— запобігливо проказав Чайник.
Так ти не соромся, скажи, ми...— підхопив Петякан троп.
Ні-ні... Привіт' — Половинка різко повернув і кинувся геть.
Котьці здалося, що він ледве стримувався, щоб не засміятися.
Але хлопці були ближче, і їм здалося зовсім інше.
От хитрун! —вигукнув Чайник.— Скажи! От вужака! Бачив, як він очі ховав?.. І— иі пари з уст! Не хоче говорити про свою планету, хоч ти його вбий...
■— Мабуть, їм не можна. Заборонено. Чув же: експедиція таємна.
Та, мабуть,— Чайинк зіт іув — Подумати ільки! Грицько Половинка — пришелець! Інопланетянин.. Ля лі мо мо... Сидів з нами майже рік в одному класі. Я йому голову крейді ю посипав. Пам'ятаєш? І взагалі...
А я?!. Скільки разів я йому...— Петякантроп зробив красномовний жест,— по шиї той... па ні ко мо.. Якби ж знаття,— він зітхнув.— Може він мені ще й згадає...
Не думаю,— заспокоїв його Чайник.— Вони, по моєму... Сам же Семуа казав, пам'ятаєш, що дуже люблять дітей... І взагалі...
Щось дуже довго нема того Семуа,— сказав Петякантроп.— Слухай, а може він так сказав, щоб відчепитися від нас? «Сидіть дома і нікуди не рипайтесь...», а сам — фіть! — і нема...
«А що?.. Справді,— подумав Котька-— І я ж так думав... А може, воно й краще». І він відчув полегкість. Десь підсвідомо його весь час муляв страх — хто там зна, як воно може вийти з тим пришельцем... Усе-таки істота з іншого світу, мало що може йому стукнути в голову, вирішить, наприклад, що вони щось проти нього мають, застосує оту кляту аиігіляцю і... Ніхто й ие знатиме, де вони ділися, мокрого місця ие залишиться.
Котька вже хотів прочинити двері хлівця і висунутися (щоб хоч ковток свіжого повітря вдихнути), аж раптом помітив, як перемінилися в лиці Чайиик і Петякантроп. З иабурмо- сено-замислених обличчя їхні враз зробилися перелякаио- улесливими.
259
Будь ласка... будь ласка...— забелькотів Чайник.
Так оце так ви живете? — почув Котька спершу голос Семуа, а тоді вже побачив його самого. Побачив і здригнувся. Так дико було бачити серед сільського двору, де греблися кури, істоту у скафандрі з антенами й миготливою лампочкою на гермошоломі.
Семуа пройшов по подвір'ю і зупинився біля перекинутого відра.
Цікаво, дуже цікаво... Це що?
Відро,— люб'язно пояснив Чайник.
Для чого? — спитав Семуа.
Чайник знизав плечима:
Ну як... відро для води... для помиїв... і взагалі...— Вій глянув иа Петюкаитропа і скривився, як роблять усі учні, коли вчитель ставить питання, иа яке не знаєш, що відповісти. І Петякантроп, точнісінько як на уроці, приставив долоню до рота і підказав:
Ку ко бо бо...
Ага... так... так...— пояснив Чайиик.— Гм, як стоїть порожнє, то... а як носити воду з криниці, то...— він зітхнув, мабуть, згадавши цей процес,— знаряддя праці. Ку ко бо бо.
А це що? — Семуа показав на сміття, розкидане по подвір ю.
То так... нічого... сміття,— Чайник перезирнувся з Пе- тякантропом, і вони вдвох кинулися гарячково прибирати подвір'я.
Сміт-тя? — здивовано перепитав Семуа.— Не розумію. Що таке? Поясніть.
Ну сміття... що ж тут незрозумілого? — здивувався і собі Чайник.— Просто сміття та й усе. Непотріб і взагалі...
Відходи,— знову підказав Петякантроп.
Ага... Так... Відходи... Виробничі відходи.
■— Відходи? — знову здивовано перепитав Семуа.— У Иас на планеті иема такого поняття. А чого вони валяються у вас під ногами?
Ну просто так...— почервонів Чайник.
Тимчасово...— сказав Петякантроп (вій почував себе впевненіше — це ж було ие його подвір'я).
Не встигли прибрати,— пояснив Чайиик.
Так, зрозуміло...Забруднення навколишнього середовища,— в голосі Семуа чувся осуд.— Це небезпечно. З цим треба боротися!
Так ми ж б-боремоея. . бачите! — вигукнув Чайник
(ХЛОПЦІ закінчували прибирати подвір'я).
Семуа, переставляючи ноги, наче робот, підійшов до копиці, показав иа граблі:
А це що?
Граблі. Знаряддя праці. Гребти сіно. Отак-от,— і
Чайник показав, як гребти граблями.
Цікаво... Це ваші? Граблі? — Семуа із задоволенням